Publicystyka

„Luperkaje czas Wilka”

„Luperkaje czas Wilka”

Zbliża się 14-ty lutego, jedni w tym dniu dadzą się ponieść na fali czerwonych serc, inni zbojkotują miłosne szaleństwo, widząc w nim li tylko kiczowaty twór popkultury. Nikt już nie pamięta, z czym w starożytności wiązała się data 14 lutego, bynajmniej nie z dniem zakochanych. Zacznijmy od etymologii słowa luty, oznacza ono tyle, co srogi, dawniej określano tak wilka (luty zwier/ srogi wilk)....

czytaj dalej
„Dlaczego Jajo …”

„Dlaczego Jajo …”

Symbolem nieodparcie kojarzącym się z Wielkanocą jest jajko. Najczęściej interpretuje się je jako symbol odrodzenia, nowego życia. Rzecz jasna symbolika jajka nie wywodzi się z chrześcijaństwa, ani z jego odległych korzeni. Jajko ma natomiast ścisłe powiązania z mitologią i rytualizmem ludów indoaryjskich. Dlatego pisanki i jajko, jako symbol religijny można odnaleźć nie tylko u Słowian...

czytaj dalej
„Szczodre Gody”

„Szczodre Gody”

Obrzędowość słowiańska opiera się na cykliczności i podobnie jak inne przedchrześcijańskie tradycje religijne związana była z powtarzającymi się zjawiskami kosmicznymi, takimi jak przesilenie słoneczne, czy równonoc. Być może pojęcie "rok” jest śladem po słowiańskim bogu jakim był Rok. XIX-wieczny badacz słowiańskich wierzeń Romuald Świerzbieński stawia tezę, iż Rok był dla Słowian bogiem...

czytaj dalej
„DZIADY z innej perspektywy…”

„DZIADY z innej perspektywy…”

Indoariowie posiadali rozległą wiedzę na temat praktyk przygotowujących do procesu umierania, etapów przejścia przez śmierć oraz związanych z tym rytuałów pogrzebowych. Wiedza ta jest wciąż dostępna, lecz nie można do niej dotrzeć bez interdyscyplinarnych badań. Jedną z zasadniczych różnic w podejściu do procesu umierania między dawnymi wierzeniami Indoariów a współczesną wiedzą medyczną jest...

czytaj dalej
„Odtwarzanie słowiańskich wierzeń…”

„Odtwarzanie słowiańskich wierzeń…”

Od dawna wpaja się nam, że nie znamy religii Słowian, że nic po niej nie zostało. I mimo, że coraz więcej jest środowisk, które zajmują się rekonstruowaniem obrzędów religijnych Słowian, poczynając od grup rodzimowierczych na Słowiańszczyźnie, po odtwórców historycznych, większość z nich odtwarza scenki rodzajowe, zapisane przez Helmolda, Saxo Grammatika i innych kronikarzy wczesnego...

czytaj dalej
„Chrystianizacja Śląska”

„Chrystianizacja Śląska”

Kilka lat temu obchodzono 1050 rocznicę chrztu Polski. W źródłach historycznych nie znajdujemy jednak wiarygodnych wskazań, kiedy dokładnie odbył się chrzest Mieszka I. Nie przeszkodziło to jednak działaniom z obszaru public relations w tworzeniu wizerunku chrześcijańskiej Polski. Obchody 1050 rocznicy chrztu Polski, miały być legitymizacją dla obecnej władzy państwowej i takimi były. Z chrztem...

czytaj dalej
„Matriarchat i patriarchat to imaginacje, czyli jak pierwiastki męski i żeński, funkcjonując w połączeniu tworzą harmonijną całość”.

„Matriarchat i patriarchat to imaginacje, czyli jak pierwiastki męski i żeński, funkcjonując w połączeniu tworzą harmonijną całość”.

Koncepcje matriarchatu i patriarchatu są przykładem tego, jak błędne odczytywanie wyrwanych z kontekstu aspektów dawnej religijności może być wykorzystywane do kształtowania współczesnych procesów społecznych. Przeciwstawienie sobie matriarchatu i patriarchatu jest jedną z bardziej popularnych koncepcji religioznawczych i kulturowych. Swoją popularność idea ta zawdzięcza takim XIX i XX wiecznym...

czytaj dalej